Cookies med chokladbitar

Min mamma har beställt en "receptpärm" åt mig, verkligen kalasbra! I första paketet får man själva receptpärmen och 36 recept. Därefter får man 12 eller 36 recept var tredje vecka (beroende på hur man själv vill ha det).

Bilden till vänster visar pärmen och bilden till höger visar framsidan på ett receptkort (själva receptet står på baksidan).
Självklart var jag tvungen att testa nått av recepten, så fick bli cookies med chokladbitar.
Jag har inte hunnit smaka den färdiga kakan än, men smeten var helt underbart god ... ^^

Du behöver:
* 150 g smör
* 1 1/4 strösocker
* 2 ägg
* 100 g mörk blockchoklad
* 1 tsk bakpulver
* 4 dl vetemjöl
* ½ dl havregryn


Gör så här:
1.Smält smöret. Blanda sen det smälta smöret tillsammans med strösockret. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Tillsätt sedan äggen, ett i taget, under kraftig omrörning.
3. Grovhacka chokladen. Rör ner chokladen och havregrynen i smeten.
4. Blanda bakpulver och mjöl.
5. Rör ner mjölblandningen i smeten. Degen ska vara något lös och kladdig.
6. Klicka ut degen på en bakpappersklädd plåt. Storleken på kakorna bestämmer du själv :)
7. Grädda kakorna i mitten av ugnen i ca 15 minuter eller tills de har fått fin färg. Låt kakorna svalna på galler.



Tips!  Man kan byta ut havregrynen mot 50 g salta jordnötter. Strösockret kan man byta ut mot samma mängd brun farin för en god smakbrytning.
Vill man ha extra krispiga kakor så kan man byta ut havregrynen mot ½ dl lätt krossade cornflakes.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0