Lungcancer.

Jag har under några dagar läst om lungcancer och skrev anteckningar på det i eftermiddags. Visste ni att lungcancer har den sämsta prognosen av alla cancersjukdomar? Endast 5-10 % överlever efter 5 år. Ca 3000 svenskar får diagnosen varje år. Vanliga symtom är rethosa, heshet och andningsbesvär. Det finns något som kallas profus blödning som kan drabba den som har fått lungcancer. Det innebär en blödning från luftvägarna/luftstrupen och kan leda till döden, det vill säga att man kvävs av själva blödningen. Bara det får mig att inse att jag ALDRIG mer kommer sätta en cigarett i min mun. Kommer du? Det som stör mig är att jag styr inte över passiv rökning. Men jag kommer inte längre säga att det är "okej" om någon blåser ut rök i mitt ansikte, no way ... Jag vill ha friska, rena lungor, tack.


Jag har aldrig varit någon rökare och är otroligt glad för det. Jag hoppas att de människor som röker inser fördelarna med att vara en icke rökare =)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0