Köttfärspaj.

Här kommer mitt recept, på en helt vanlig köttfärspaj.

Du behöver:

Till degen:
* 3 dl vetemjöl
* 125 g smör
* 3 msk vatten

Fyllning:
* 500 g nötfärs
* 140 bacon i bitar (1 pkt)
* 1 gul lök
* 1 röd paprika
* 1 tsk salt
* 2 dl vatten
* 2 dl créme fraiche
* 1-2 msk kinesisk soja
* 1 ägg till pensling

Gör så här:
1. Dela smöret i míndre bitar och blanda tillsammans med mjölet och vattnet. Arbeta ihop till en deg och låt den ligga i kylskåpet medan du förbereder fyllningen.
2. Fräs färsen och bacon i en stekpanna (eller liknande).
3. Hacka löken och dela paprikan i små bitar. Lägg i dem i stekpannan.
4. Tillsätt salt, vatten och kinesisk soja. Låt sjuda i ca 5 minuter.
5. Tillsätt därefter créme fraichen.
6. Häll köttfärsröran i en pajform/ugnsform (ca 25 cm i diameter).
7. Kavla ut degen och lägg i t ex remsor över fyllningen. Lägg en remsa runtom kanten.
8. Pensla degen med ett uppvispat ägg för en finare färg.
9. Grädda pajen på galler i nedre delen av ugnen i 225 grader, ca 25 minuter.

Tips! Servera med en vanlig grönsallad gjord på sallad, tomater och gurka.



Pajen som jag gjorde idag. Tyvärr så är inte jag så duktig på de där med remsorna .. Haha :)


Kommentarer
angelika

heeej , ja undrar om du kan försöka hjälpa mig att göra en snygg design ?

typ förklara hur man ska göra osv :)

2009-02-23 @ 21:37:28
URL: http://angelikastenberg.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0