Pajkalas!

Igår fick jag ett litet ryck och gjorde två sorters pajer - Hallon och äpple. Mums säger jag bara! Det var första gången som jag gjorde egen äppelpaj och jisses så god den blev. Jag har verkligen inte varit nån favorit av äppelpaj innan, men nu har mina smaklökar förändrats! ;) Hallonpajen blev också riktigt god.
Här kommer grundreceptet:

- 125 gram smör
- 3 dl mjöl
- 1 dl socker + lite extra att lägga över bären/frukten
- Hallon eller äpple.

Till hallonpajen -> 1-2 msk potatismjöl! Till äppelpajen -> Kanel!
Det är bara att blanda mjöl och socker, blanda i smöret och få till en smuldeg. Smöra en form och lägg bär/frukt i botten (jag tog så mkt så att det täckte hela botten). Strö över lite extra socker samt kanel eller bakpulver. Häll över smuldegen. In i ugnen på 225 grader i ca 20 min. Klart! =)

Det gick åt ca 8 mindre skalade äppel. Hur mkt hallon jag använde har jag inte riktigt koll på =) Potatismjöl används för att hallonpajen ska bli fastare.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0